Historie fra Solheimsviken

Fra verft til næringspark

Historie fra Solheimsviken.

Visste du at det var Bergen Mekaniske Verksted som tidligere holdt til i Solheimsviken? BMV var en del av en større tankegang om å etablere nasjonale foretak for å gjøre Norge uavhengig, og ble iverksatt av selveste Michael Krohn.

Fra oppstarten i 1855 var fokuset på maskin- og skipsreperasjon, og ble raskt ledende innenfor sitt område. Fra midten av 1860 tallet ble skipsbygging det nye satsningsområdet. På 1960 tallet var BMV Bergens største arbeidsplass med mer enn 1200 ansatte. Selv om flertallet av arbeiderne kom fra Bergen måtte flere spesialister rekrutteres utenfra, blant annet Sverige. 

Fra midten av 1860 og frem til 1985 ble det bygget og levert 317 skip fra verkstedet. De fleste var bygget for bergenske redere.

Den posisjonen verkstedet hadde i folks bevissthet påvirket kulturen i store deler av befolkningen og området var av stor betydning for næringslivet i Bergen. Det maritime miljø og den faglige stoltheten var avgjørende for at Bergen utviklet seg til landets største sjøfartsby.

BMV's avdeling i Solheimsviken ble avviklet i 1991 etter 136 års verftsvirksomhet. Da startet en ny periode som næringsområde. I dag er det flere som har sin arbeidsplass i Solheimsviken enn det var under BMV's storhetstid. GC Rieber strever etter å ta med historien videre, og du kan finne mange eksempler på det når du spaserer rundt i vår næringspark. Skulpturer, bygg, uteområder og navn er bevart for å minnes både BMV og livene til de som jobbet her før oss.