Årstadkaien, som i mange år har vært i dårlig forfatning, skal nå rustes opp og gjenopprettes som en brukskai. Dette er et viktig skritt i utviklingen av Solheimsviken, der Verftsparken, som ble ferdigstilt 8. mai, allerede er blitt godt tatt imot av byens befolkning som en åpen og tilgjengelig møteplass.
Rehabilitering av Årstadkaien – bevaring og fornyelse
Vi nærmer oss nå oppstarten av rehabiliteringen av Årstadkaien. Etter flere år der kaien har vært stengt av sikkerhetsgrunner, har GC Rieber Eiendom fått godkjent planene for en full gjenoppbygging.
Etter grundige undersøkelser har det blitt påvist at de eksisterende pelene er råtne, og alle pelene skal derfor byttes ut med nye. Den nye kaien vil videreføre det historiske uttrykket til dagens konstruksjon, men bygges med moderne og varige materialer. Løsningen består av en kombinasjon av stålkjernepeler og såkalte wopaspeler, trepeler belagt med plast.
Byggmester Vest og Valen Marina har fått oppdraget med å gjennomføre arbeidet. Rivningen starter 17. november, og målet er å ha ny kai klar i god tid før mai 2026.

Verftsparken – en ny park og møteplass for bergenserne
Verftsparken, som ble offisielt åpnet den 8. mai, har vært en stor suksess og er blitt godt mottatt av bergenserne. Parken, som ligger mellom Årstadkaien og Nygårdsbroen, har erstattet et tidligere riggområde til en fin, åpen park med kuperte gressområder, benker, steinkunst og terrasserte sitteområder. Den har allerede blitt et populært sted for både lokale og besøkende å samles.
Verftsparken er et flott eksempel på hvordan moderne byutvikling kan kombineres med historisk bevaring. Solheimsviken har vært et sentrum for skipsbygging siden 1855, og denne tradisjonen er tydelig i parkens design. Krigsseilermonumentet, som ble avduket i 2023, står som et symbol på områdets historie. Årstadkaien vil få sitt opprinnelige preg tilbake, og sammen med parken vil dette skape et åpent og tilgjengelig område som både hedrer fortiden og vil kunne nytes i lang tid fremover.




Marinebroen knytter innovasjonsdistriktet tettere sammen
Parallelt med rehabiliteringen av Årstadkaien bygges også Marinebroen, som skal binde sammen kaipromenaden på Marineholmen og området ved Nygårdsbroen. Broen blir bergens første og Norges lengste bro i aluminium, med en lengde på rundt 70 meter.
Marinebroen bygges i 100 prosent resirkulert aluminium, og er designet for å stå i minst 100 år uten behov for vedlikehold. Det gir lavt CO₂-avtrykk, bidrar til sirkularitet og reduserer behovet for ressursbruk over tid. Broen produseres ved Leirvik AS sitt verft på Stord, og prosjektet gjennomføres i samarbeid mellom GC Rieber Eiendom, Consto Anlegg Vest AS og Leirvik AS.
Når broen etter planen står ferdig høsten 2026, vil den gjøre innovasjonsdistriktet Solheimsviken og Marineholmen enda mer tilgjengelig.

Nysgjerrig på hva som skjer i Innovasjonsdistriktet Solheimsviken og Marineholmen?
Innovasjonsdistriktet Solheimsviken og Marineholmen er et pulserende og inkluderende nabolag hvor det alltid er noe kjekt på gang – alt fra festivaler og teaterforestillinger til sjøbading, badstuhygge, kafébesøk, pop-ups, bruktmarkeder og mye mer.
Velkommen til nabolaget som fremmer kreativitet, samarbeid, innovasjon og hverdagshygge.














